Apa pilihan anda...Siapa lagi kaya...


Ikuti kisah seorang penjual burger dengan seorang executive di sebuah syarikat swasta…

Executive : Adik , bagi burger ayam special satu…

Penjual Burger : Siap bang… Wah kereta besar bang, mesti kayakan. Abang kerja apa bang…(biasalah orang berniaga, mulut mesti manis, mestilah nak buat hubungan baik dengan pelanggan, mana tahu jadi pelanggan tetap)

Executive : Alah adik, executive biasa jak. Syarikat tu hah…Dekat jak…

Penjual Burger : Bang bukan senang orang nak beli kereta ni bang…NI BMW . Mesti pendapatan abang ni kencang. Cam saya ni bilalah nak merasa…setakat kapcai C70 tu jak ada.

Executive : Biasa jak tu dik  (dalam hati,,,bukannya aku beli Cash pun, ni pun hutang bank, anytime jak kena tarik kalau tak bayar)…Lain citer adik…sehari berapa dapat. Bisnes ok tak?

Penjual Burger : Alhamdulillah bang, biasalah berniaga ada turun ada naik. Tapi purata saya dapat RM500 Sehari. Tu tak termasuk 2 stall burger lagi . Itu ada orang jaga, kat sini saya yang jaga kebetulan pekerja saya tu balik kampung. Purata semuanya sehari RM1,500.

Executive : Dengan rasa malu dan cover line… Adik berapa semua ni…

Penjual Burger : Murah jak bang…Abang punya saya bagi diskaun kerana pelanggan baru kat warung burger saya ni. RM5.50 sahaja.

Executive : (dalam hati) …Pergh siap bagi diskaun kat aku lagi…cam dia tahu jak aku sekarang ni kena bajet sebab beli kereta ni…wah kalau dikira kaya juga budak ni. Aku bercakap dengan Bos Burger rupanya…Bayangkan kalau sehari RM1,500 purata untuk 3 stall burger kalau 30 hari…Wah RM45,000 sebulan...setahun RM540,000…Kaya-kaya…Budak tadi tu mampu beli BMW kenapa dia tak beli...aku yang gaji RM5000 sebulan beli itu pun dah buat catuan…itu pasal makan burger jak hari2…seram (bisik hatinya)

Sekian ...

Untuk menjadi perunding Unit Amanah hubungi saya

0168151321

0 comments:

Post a Comment

Copyright © / I'm UTC

Template by : Urang-kurai / powered by :blogger